Vilniuje įvyko penktasis Interreg Europe projekto „SKYLA – Smart Specialisation Skills Ecosystems for the Twin Transition“ partnerių susitikimas, kuriame dalyvavo politikos formuotojai, profesinio mokymo ekspertai ir švietimo inovatoriai iš visos Europos. Vizito tikslas – pasidalinti gerąja patirtimi, diskutuoti apie politikos pokyčių mechanizmus ir aptarti praktinius sprendimus, padedančius profesinį mokymą pritaikyti prie žaliosios ir skaitmeninės transformacijos poreikių. 

Susitikimas prasidėjo nuo gilesnio žvilgsnio į tai, kaip skirtingų šalių atstovai stebi ir vertina vykstančius pokyčius švietimo politikoje. Pirmojo seminaro metu partneriai pristatė savo sukurtus modelius – kaip jie padeda pastebėti kintančius poreikius, reaguoti į politikos pokyčius ir pasitelkti gerąją tarptautinę patirtį. Vėliau vykusioje interaktyvioje sesijoje dalyviai, dirbdami mažose grupėse, dalijosi pastabomis ir siūlė vieni kitiems patobulinimų. Tokia darbo forma paskatino aktyvų bendradarbiavimą ir dar kartą parodė, kokia svarbi yra tarptautinė partnerystė kuriant lankstesnius ir veiksmingesnius sprendimus švietimo srityje.

Partnerių delegacija lankėsi dviejose reikšmingose profesinio rengimo ir inovacijų erdvėse – TECHIN ŠVOK akademijoje (Vilniaus technologijų ir inžinerijos mokymo centro šildymo, vėdinimo, oro kondicionavimo sistemų montavimo ir praktinio mokymo erdvėje) bei Gamybos ir inovacijų slėnyje, kuriame pristatytos skaitmenizuoto verslo, startuolių inkubavimo ir gamybos inovacijų galimybės. Šio slėnio vadovas Gintaras Vilda pažymėjo, kad vienas svarbiausių aspektų yra principas „test before invest“ – iš pradžių išbandyti sprendimus praktikoje, o tik tuomet juos diegti plačiu mastu, o tai leidžia atsakingai vertinti inovacijų poveikį ir užtikrinti, kad naujovės atitiktų realius rinkos poreikius ir būtų pagrįstos konkrečiais rezultatais.

Nacionalinės iniciatyvos, kurios keičia požiūrį į profesinį mokymą Lietuvoje 

Antrosios dienos metu ekspertai iš Lietuvos pristatė kelias gerąsias praktikas, tarp jų – profesinio mokymo modulius 9-12 klasių moksleiviams, leidžiančius jau mokykloje patirti, ką reiškia profesinis mokymasis. Vilniaus automechanikos ir verslo mokykla pasidalijo savo patirtimi, kaip šie moduliai padeda moksleiviams suprasti profesinio mokymo vertę ir pasirinkti savo ateities karjeros kelią. 

„Mūsų tikslas – parodyti, kad profesinis mokymas gali būti ne tik naudingas, bet ir įkvepiantis. Mes norime keisti nusistovėjusius stereotipus ir įtraukti jaunus žmones į praktinį, inovatyvų mokymąsi,“ – teigė LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokymosi visą gyvenimą departamento direktorius Julius Jakučinskas.

Susitikimo metu buvo pristatytos ir Lietuvoje veikiančios skaitmeninės iniciatyvos – nacionalinė suaugusiųjų mokymosi platforma KURSUOKirSocial Innovation Match – Europos Komisijos sukurta ir Europos socialinių inovacijų kompetencijų centro koordinuojama socialinių inovacijų duomenų bazė (SIM). Komentuodamas vizitą, SKYLA vedančiojo partnerio projekto vadovas Lorenzo Sabatini, kuris taip pat yra ASEV Mokslinių tyrimų ir plėtros projektų vadovas, pažymėjo, kad „Lietuvoje pajutome politikos ir iniciatyvų gyvybingumą – tai padėjo lengvai įsitraukti ir dalintis. Toks formatas padeda ne tik keistis patirtimi, bet ir kurti bendrą požiūrį į profesinio mokymo ateitį.“ 

Bendri iššūkiai ir bendros vertybės 

Pasak projektą administruojančio RESOLVO projektų vadovo Pietro Collini, vizitas Lietuvoje išsiskyrė ne tik įdomiais sprendimais, bet ir atvira diskusijų kultūra: „Visose šalyse susiduriame su panašiais iššūkiais. Tokie projektai leidžia ne tik suprasti skirtumus, bet ir kurti bendrą Europos švietimo erdvę, kurioje mokymasis visą gyvenimą tampa kasdienybe.“  

SKYLA projekto metu buvo aptarta Lenkijos geroji praktika „Good Profession – Cool Life“, kuria siekiama populiarinti profesinį mokymą pasitelkiant informacines kampanijas, influencerius ir, svarbiausia organizuoti „Study visits“ – pažintines ekskursijas į profesinio mokymo įstaigas bei įmones. Ši praktika sulaukė ypatingo susidomėjimo Lietuvoje, todėl jau planuojama įgyvendinti analogišką iniciatyvą, kuri būtų koordinuojama per mokyklų karjeros specialistus. 

Apibendrindama susitikimą, SKYLA projekto vadovė Lietuvoje Asta Kulbačiauskienė pastebėjo, kad „Lietuva šiame etape tampa ne tik aktyvia partnere, bet ir bendrakūrėja – mūsų tikslas ne tik perimti gerąją patirtį, bet ir dalintis savąja. SKYLA suteikia puikią platformą gilinti bendradarbiavimą tarp regionų ir kurti realius sprendimus, pritaikomus nacionaliniu lygiu.“ 

SKYLA projektas tęsiasi – ateinančiais mėnesiais partneriai įgyvendins pilotines veiklas savo šalyse, o patirties mainai virs realiais politikos ir praktikos pokyčiais. Tai dar vienas žingsnis link labiau integruoto, inovatyvaus ir patrauklaus profesinio mokymo Europoje. 

Apie projektą  

SKYLA – tai tarptautinis projektas, kuriame dalyvauja 13 partnerių iš  10 Europos regionų. Projektu siekiama modernizuoti profesinį mokymą apsikeičiant  gerąja tarptautine praktika, daryti sisteminį pokytį, skatinti verslo ir švietimo bendradarbiavimą bei ruošti darbo rinkai reikalingus specialistus. 

Projektas prisideda prie ES tikslų, susijusių su skaitmenine ir žaliąja transformacija, bei stiprina inovacijų ekosistemas, kuriose profesinis mokymas tampa svarbia dalimi. Kitas SKYLA partnerių vizitas suteiks galimybę dar glaudžiau bendradarbiauti ir įtraukti Lietuvą į pokyčius švietimo sistemoje. 

Plačiau apie projektą „Interreg Europe“. 

Europos socialinio fondo agentūra

M. Katkaus g. 44, LT-09217 Vilnius

Juridinio asmens kodas: 192050725

Darbo laikas:
I-IV 8:00-17:00 (pietų pertrauka 12:00-12:45).
V 8:00-15:45 (pietų pertrauka 12:00-12:45).

Telefonas: +370 (5) 264 9340

El. paštas: info@esf.lt