Atsakas į viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją apie Europos socialinio fondo agentūrą. Į klausimus atsako Audronė Ališauskienė, Europos socialinio fondo agentūros (ESFA) direktoriaus pavaduotoja, laikinai atliekanti direktoriaus funkcijas.

1.     Viešoje erdvėje pasirodė informacija, kad Ukrainos karo pabėgėliams skirta parama atiteko kitų šalių piliečiams. Kokia parama apskritai buvo suteikta projekto „Parama karo pabėgėliams iš Ukrainos“ dalyviams?

Projekto esmė buvo padėti nuo karo bėgantiems žmonėms ne tik patenkinti būtiniausius poreikius, bet ir palengvinti jų integraciją Lietuvoje. Iš viso projekte per visas veiklas dalyvavo virš 12,3 tūkstančių dalyvių.

Pagrindinės paramos sritys buvo šios:

1.     Humanitarinės pagalbos teikimas karo pabėgėliams iš Ukrainos: pagalba maistu, higienos priemonėmis, medikamentais, konsultavimu palydėjimu bei kitos humanitarinės pagalbos paslaugos, psichologinė pagalba, teisinės konsultacijos, užimtumo veiklų organizavimas (tiek suaugusiems, tiek vaikams).

2.     Įdarbinimas subsidijuojant ir lietuvių kalbos mokymas.

2.  Ar Agentūra paramą, skirtą ukrainiečiams, savavališkai paskirstė kitų valstybių piliečiams?

Europos socialinio fondo agentūra neturi teisės vienašališkai spręsti ir nesprendžia, kaip yra skirstoma ES parama. Mes privalome vadovautis projekto veiklas reglamentuojančiais dokumentais, o sprendimus priimame gavę Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) pritarimą. Šiuo atveju taip pat buvo vadovautasi SADM patvirtintais dokumentais.

3.  Kokių tautų atstovams buvo suteikta parama? Ar tiesa, kad parama buvo skirta ir Baltarusijos piliečiams, kaip teigia Valstybės kontrolė? Ar tarp paramos gavėjų buvo ir Rusijos piliečių?

Humanitarinė pagalba buvo teikiama karo pabėgėliams iš Ukrainos.
Įdarbinimas subsidijuojant ir lietuvių kalbos mokymai buvo teikiama platesnei tikslinei grupei, kurią nustato Projektų finansavimo sąlygų aprašas (toliau – PFSA)*. Pagal šį aprašą projekte galėjo dalyvauti tikslinė grupė, atitinkanti šiuos kriterijus:

–            riziką patiriantys asmenys,

–            socialinę atskirtį patiriantys asmenys,

–            socialiai pažeidžiami asmenys,kurių tarpe yra ir užsieniečiai,

–            asmenys, kuriems dėl Rusijos Federacijos karinės agresijos suteikta laikinoji apsauga Lietuvos Respublikoje.

Papildomai, užsieniečiai dalyvavę projekte turėjo atitikti sąlygas, nustatytas Užimtumo įstatymo.

–            asmenys, kurie nėra Europos Sąjungos piliečiai, kaip nustatyta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 20 straipsnio 1 dalyje, ir nėra asmenys, kurie pagal Europos Sąjungos teisės aktus naudojasi laisvo asmenų judėjimo teise (toliau – trečiųjų šalių piliečiai);

–            asmenys, turintys leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje;

–            asmenys, kuriems yra suteiktas perkeliamojo asmens statusas;

–            asmenys, turintys teisę gauti laikinąją apsaugą, iki sprendimo dėl laikinosios apsaugos suteikimo (nesuteikimo) priėmimo, tačiau ne ilgiau kaip laikinosios apsaugos laikotarpiu.

Šiuos kriterijus ir sąlygas atitiko ir projekto veiklose dalyvavo šių valstybių piliečiai: Alžyro, Afganistano, Azerbaidžano, Baltarusijos, Egipto, Eritrėjos, Sakartvelo, Indijos, Irano, Irako, Ispanijos, Izraelio, Japonijos, JAV, Jemeno, Jungtinės Karalystės, Kazachstano, Kenijos, Kinijos, Kirgizijos Respublikos, Kolumbijos, Kubos, Latvijos, Libano, Lietuvos, Maroko, Moldovos Respublikos, Nigerijos, Rumunijos, Rusijos Federacijos, Serbijos, Sirijos Arabų Respublikos, Sudano, Šri Lankos, Tadžikistano, Tailando, Tuniso, Turkijos, Ukrainos, Uzbekistano, Venesuelos.

4.  Valstybės kontrolė savo ataskaitoje, kurią pateikė Seimo audito komitetui, teigia, kad projekte buvo netinkami dalyviai – 813 žmonių, kurie yra ne Ukrainos piliečiai. Kaip tai galite paaiškinti? Kodėl buvo suteikta parama ne Ukrainos piliečiams?

Informacija, kurią Seimo audito komitete pateikia Valstybės kontrolė, yra klaidinanti, nes tas pats asmuo buvo skaičiuojamas kelis kartus. Netinkamų dalyvių skaičius yra ne 813 kaip teigta, o 484 dalyviai (3,9 % visų projekto dalyvių), kurie neatitiko nustatytos tikslinės grupės. Apie tai jau informavome Valstybės kontrolę, kuri žadėjo patikslinti informaciją.

Netinkamų dalyvių skaičius susidarė dėl to, kad projektą reglamentuoja du teisiškai lygiaverčiai dokumentai, kurie skirtingai apibrėžia naudos gavėjų tikslinę grupę – PFSA* ir Projekto sutartis.

Pagal PFSA dokumentą, tikslinę grupę sudaro visi asmenys, atitinkantys nustatytus kriterijus, nepriklausomai nuo jų pilietybės, tuo tarpu Projekto sutarties priedo informacijoje minima tikslinė grupė – ukrainiečiai.

Vykdant šias projekto veiklas buvo vadovaujamasi PFSA, tačiau galutinėse išvadose Valstybės kontrolė nustatė, jog aukštesnę teisinę galią turi Projekto sutarties priedo informacija.

Pabrėžiame, jog nors tikslinės grupės apibrėžimas vadovaujantis PFSA yra platus, vykdant veiklas prioritetas buvo teikiamas karo pabėgėliams iš Ukrainos.

5.  Yra abejojančių jūsų kompetencija tinkamai vykdyti jums kaip organizacijai priskirtas funkcijas, esą darote klaidų. Kaip jūs vertinate šias kalbas ir ką parodys auditas, kuris vyksta?

Esame daugiau nei 20 metų Europos Sąjungos investicijų valdymo patirtį turinti organizacija, įgijusi partnerių pasitikėjimą. Finansų ministerijos paskelbtoje ES investicijų projektų vykdytojų apklausos rezultatų ataskaitoje už 2023 metus ESFA yra išskirta kaip geriausiai vykdytojų vertinama ES projektus administruojanti institucija. Verta pažymėti, kad 2022 metais įvertintos būtent ekspertinės kompetencijos išplėtė Agentūros tarptautinio bendradarbiavimo ribas – tapome Europos Komisijos (EK) paskirta administruojančia institucija, kuri netiesiogiai valdo didelio mąsto Europos socialinio fondo+ Socialinių inovacijų+ (ESF+ SI+) iniciatyvos programą. Svarbu paminėti, kad prieš priimant sprendimą, EK atliko išsamų Agentūros auditą, siekdama įsitikinti, kad ESFA atitinka visus Europos Komisijos vertinimo kriterijus. Ši akreditacija dar kartą patvirtino, kad ESFA komandos patirtis ir patikėtų programų valdymas atitinka aukščiausius tarptautinius kokybės standartus.

Vykdant didelio mąsto projektus, kurių dauguma turi ir ne vieną partnerį, klaidų pasitaiko, tačiau mes nuolat tobuliname darbo organizavimo formas, veiklos procesus, periodiškai vertiname rizikas, siekiame, kad klaidų lygis mažėtų. Paskutinėje Valstybės kontrolės audito ataskaitoje Europos socialinio fondo agentūros valdymo ir kontrolės sistema buvo įvertinta  kaip “gerai” (2 kategorija iš 4). Yra tobulintinų dalykų, tačiau  ESFA klaidų lygis yra bene mažiausias  (0,07), lyginant su kitomis institucijomis: APVA (0,004), ILTE (0,25), Inovacijų agentūra (1,28), CPVA (2,86).

Kalbant apie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos inicijuotą ESFA vidaus auditą, pažymime, kad jis jau baigtas. Audito išvadose vidaus kontrolė (ESFA veiklos ataskaitos ir metinių finansinių ataskaitų rinkinio parengimo bei pateikimo klausimų apimtyje) vertinama – gerai.

Agentūrai rekomenduota peržiūrėti vykdomų projektų sutartis dėl tikslinės grupės apimties, siekiant eliminuoti galimas rizikas dėl netinkamų išlaidų ateityje. Taip pat – peržiūrėti ir įvertinti veiklos rezultatų vertinimo rodiklių reikšmes, jų skaičiavimą, o Agentūros veiklos atskaitose rekomenduotina detaliau atskleisti informaciją apie nustatytas netinkamas išlaidas, galimus finansinius įsipareigojimus. Vadovausimės šiomis rekomendacijomis ir sieksime gerinti veiklos procesus.

6. Žiniasklaidoje pasirodė žinia, kad pradėtas tyrimas dėl daugiau nei 235 mln. eurų europinės paramos netinkamo administravimo ir skirstymo.  Ir tuos pinigus reikės grąžinti į Europos Komisijos biudžetą. Kaip tai pakomentuosite?

Šios informacijos komentuoti negalime, nes daugiau kaip 99% sumos, susijusios su minėtu tyrimu, nėra susiję su ESFA veikla. Remiantis Valstybės kontrolės išvadomis, daugiau nei 234,4 mln. yra susiję su Centrinės projektų valdymo agentūros ir Inovacijų agentūros netinkamai atliktais veiksmais. Kalbant apie projektą „Parama karo pabėgėliams iš Ukrainos”, vadovaujantis Valstybės kontrolės išvada, reikės grąžinti  kiek daugiau nei 1,3 mln. eurų.

Europos socialinio fondo agentūra

M. Katkaus g. 44, LT-09217 Vilnius

Juridinio asmens kodas: 192050725

Darbo laikas:
I-IV 8:00-17:00 (pietų pertrauka 12:00-12:45).
V 8:00-15:45 (pietų pertrauka 12:00-12:45).

Telefonas: +370 (5) 264 9340

El. paštas: info@esf.lt