Noriu teikti paraišką
Kiekvienas projektas prasideda nuo idėjos, kurią norime įgyvendinti arba nuo problemos, kurią norime išspręsti. Jeigu Jūsų idėja susijusi su:
- skurdo ir socialinės atskirties mažinimu;
- verslumo ir užimtumo skatinimu;
- mokymosi galimybėmis įvairaus amžiaus žmonėms;
- naujos tyrėjų kartos ugdymu;
- geresnėmis viešosiomis paslaugomis gyventojams;
- sveikatingumu ar sveikatos paslaugų gerinimu,
greičiausiai galėsime Jums padėti! Administruojame „minkštuosius“ projektus, kurių rezultatus ir poveikį iš pirmo žvilgsnio pastebėti gan sunku ir kurie paprastai nėra susiję su infrastruktūros gerinimu. Tai projektai, kurių metu žmonės mokosi įvairių dalykų, kelia kvalifikaciją, kuria įvairias programas, metodikas, strategijas, atlieka tyrimus. Įgyvendinant mūsų projektus kuriamos, tobulinamos ir diegiamos įvairios valdymo ar technologijų sistemos. Mūsų projektuose sudaroma galimybė žmonėms įgyti naujų žinių ir įgūdžių, mokytis profesijų, persikvalifikuoti ir įsidarbinti. Tai projektai skirti tam, kad tam tikroms jautrioms visuomenės grupėms būtų sudarytos sąlygos pasijusti visaverčiais visuomenės nariais ar darbo rinkos dalyviais, kad mažėtų skurdas, diskriminacija, būtų sudarytos sąlygos sveikai gyventi ir gerėtų sveikatos paslaugos. Tai projektai, kuriais investuojama į vidinius žmogaus pokyčius ir potencialą.
Jei, pvz., norėtumėte, kad bendruomenės teritorijoje būtų įrengta vaikų žaidimų aikštelė arba esate verslininkas, kuriam reikėtų pinigų įgyvendinti ekologiškų prekių gamybos verslo modelį, arba norėtumėte pagelbėti savo namo bendrijai dėl daugiabučio renovacijos, arba Jūsų vizija yra moderniai įrengtas baseinas arba dviračių takas, dėl tokių ar panašaus pobūdžio dalykų Jums reikėtų kreiptis į mūsų kolegas kitose agentūrose: CPVA, LVPA, INVEGA, APVA, NMA ir kt.
Pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos finansavimo planą mes įgyvendiname šiuos 2014-2020 m. programavimo laikotarpio investicinius prioritetus:
7 prioritetas. Kokybiško užimtumo ir dalyvavimo darbo rinkoje skatinimas – 205,64 mln. eurų ir 69,17 mln. eurų Jaunimo užimtumo iniciatyvai;
8 prioritetas. Socialinės įtrauktiems didinimas ir parama kovai su skurdu – 230,00 mln. eurų;
9 prioritetas. Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų išteklių potencialo didinimas – 362,58 mln. eurų;
10 prioritetas. Visuomenės poreikius atitinkantis ir pažangus viešasis valdymas – 176,89 mln. eurų.
Visos Europos socialinio fondo agentūrai administruoti paskirtos priemonės.
Naudinga žinoti, kad kvietimai teikti paraiškas gali būti skelbiami šiais būdais:
- projektų konkurso (vienu arba dviem etapais);
- valstybės projektų planavimo;
- regionų projektų planavimo;
- tęstinės projektų atrankos.
Finansuojamų projektų reikalavimai ir sąlygos pareiškėjams bei finansuojamiems projektams nustatomi projektų finansavimo sąlygų aprašuose (PFSA), kurie skelbiami internetinėje svetainėje www.esinvesticijos.lt
Projektų konkursas skelbiamas tada, kai reikia nustatyti, kuris pareiškėjas galėtų geriau prisidėti prie veiksmų programos prioriteto konkretaus uždavinio įgyvendinimo. Toks konkursas gali būti organizuojamas vienu arba dviem etapais.
Kai vyksta vieno etapo konkursas, pareiškėjas iki kvietimo teikti paraiškas skelbime nurodyto termino pabaigos turi pateikti Agentūrai užpildytą paraišką ir projektų finansavimo sąlygų apraše nustatytus priedus. Vykstant konkursui, atrenkami tinkami finansuoti ir geriausiai įvertinti projektai.
Kai vyksta dviejų etapų konkursas, pirmiausia atrenkamos geriausios projektų idėjos. Kvietime teikti paraiškas nurodomas pirmojo konkurso etapo paraiškų pateikimo terminas ir vertinimo trukmė, taip pat antrojo konkurso etapo paraiškų pateikimo terminas. Antrajame konkurso etape gali dalyvauti tie pareiškėjai, kurie sėkmingai įveikė pirmojo etapo (t. y. projekto idėjos) vertinimo barjerą.
Valstybės projektų planavimo būdu atrenkami valstybės projektai ir bendruomenės inicijuoti vietos plėtros projektai. Projektai planuojami ir atrenkami sudarant ir patvirtinant valstybės projektų sąrašą.
Kiekviena ministerija valstybės projektus planuoja vadovaudamasi strateginio planavimo dokumentais. Projektai planuojami ir gali būti įtraukiami į valstybės projektų sąrašą, jei strateginio planavimo dokumente yra nustatytas projekto vykdytojas ir jam pavestos įgyvendinti veiklos sritys.
Kvietimą teikti projektinį pasiūlymą pareiškėjui pateikia ministerija. Projektinis pasiūlymas dėl valstybės projekto įgyvendinimo rengiamas pagal ministerijos patvirtintą formą. Pareiškėjas pateikia projektinį pasiūlymą ministerijai, kuri jį įvertina ir priima sprendimą dėl jo įtraukimo į valstybės projektų sąrašą. Šis sąrašas paskelbiamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt per 7 dienas nuo jo patvirtinimo dienos.
Dėl patvirtinto sąrašo informuota Agentūra projektų vykdytojams pateikia pasiūlymą teikti paraišką, kuriame nurodomas galutinis paraiškos pateikimo terminas. Tai, kad projektas yra įtrauktas į valstybės projektų sąrašą, dar nėra galutinis sprendimas, jog jis bus finansuotas. Paraiška yra teikiama Agentūrai, vertinama, o galutinį sprendimą dėl valstybės projekto finansavimo priima ministerija.
Regionų projektų planavimas atliekamas pagal ministerijos patvirtintą regionų projektų atrankos tvarkos aprašą. Kvietimus teikti projektinius pasiūlymus skelbia Regioninės plėtros departamento prie Vidaus reikalų ministerijos atitinkamas teritorinis skyrius. Savivaldybių institucijos, gavusios informaciją apie sekretoriato paskelbtą kvietimą teikti projektinius pasiūlymus, raštu ir savivaldybės interneto svetainėje informuoja apie tai galimus pareiškėjus.
Sekretoriatas, gavęs Regiono plėtros tarybai pateiktą projektinį pasiūlymą įvertina jį ir priima sprendimą dėl įtraukimo į regionų projektų sąrašą. Sąrašas teikiamas Regiono plėtros tarybai svarstyti ir tvirtinti. Regionų projektų planavimas atliekamas pagal ministerijos patvirtintą regionų projektų atrankos tvarkos aprašą. Kvietimus teikti projektinius pasiūlymus kiekvienai skelbia Regioninės plėtros departamento prie Vidaus reikalų ministerijos atitinkamas teritorinis skyrius. Savivaldybių institucijos, gavusios informaciją apie sekretoriato paskelbtą kvietimą teikti projektinius pasiūlymus, raštu ir paskelbdamos informaciją savivaldybės interneto svetainėje informuoja apie tai galimus pareiškėjus.
Sekretoriatas, gavęs regiono plėtros tarybai pateiktą projektinį pasiūlymą įvertina jį ir priima sprendimą dėl įtraukimo į regionų projektų sąrašą. Sąrašas teikiamas regiono plėtros tarybai svarstyti ir tvirtinti. Per 7 dienas nuo patvirtinimo dienos regionų projektų sąrašas paskelbiamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt.
Dėl patvirtinto sąrašo informuota Agentūra projektų vykdytojams pateikia pasiūlymą teikti paraišką, kuriame nurodomas galutinis paraiškos pateikimo terminas.
Tęstinė projektų atranka gali būti vykdoma tais atvejais, kai remiamos nesudėtingos vienarūšės veiklos, o projektų kokybei užtikrinti projektų finansavimo sąlygų apraše galima nustatyti tokius reikalavimus, kurių vykdymą lengva patikrinti.
Paraiškos teikiamos nuolat iki kvietimo teikti paraiškas skelbime nustatyto termino. Skirtingai nei organizuojant atrankas konkurso būdu, kai projektai atrenkami atsižvelgiant į surinktų balų skaičių, tęstinės atrankos būdu pateiktos paraiškos vertinamos ir sprendimai dėl projektų finansavimo priimami pagal paraiškų pateikimo eilę.
Tęstinė projektų atranka baigiama anksčiau, jeigu pagal priimtus sprendimus dėl projektų finansavimo ir pateiktas naujas paraiškas paskirstyta ir prašoma skirti finansavimo lėšų suma sudaro galimybę paskirstyti visą kvietimui teikti paraiškas skirtą lėšų sumą.
Paraiška
Paraiška yra dokumentas, kurį teikia pareiškėjas, siekiantis gauti Europos Sąjungos fondų arba Europos Sąjungos fondų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų projektui finansuoti. Atkreipiame dėmesį, kad kiekvieno kvietimo paraiška suformuojama atskirai.
Pareiškėjas
Projektą įgyvendinti siekiantis juridinis ar fizinis asmuo, atitinkantis už priemonės įgyvendinimą atsakingos institucijos nustatytas finansavimo teikimo sąlygas.
Prieš ruošiantis teikti paraišką būtina:
- Suprasti ir įvertinti, ar esate tinkamas pareiškėjas – ar atitinkate projekto finansavimo sąlygų aprašo keliamus reikalavimus
- Įvertinti, ar gebėsite administruoti projektą – ar turite tinkamą komandą
- Įvardyti sprendžiamą problemą
- Turėti tikslą ir įvertinti, ar tas tikslas bus pasiektas įgyvendinus projektą
- Įvardyti būsimas projekto veiklas – kokioms veikloms reikalingas finansavimas
- Įvertinti savo finansines galimybes – ar turėsite pakankamai savo lėšų dalyvauti projekte (jei yra keliamas toks reikalavimas)
- Įvertinti, ar atitinkate kitus reikalavimus, nurodytus projekto finansavimo sąlygų apraše
- Susipažinti su pagrindiniais dokumentais
- Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės (PAFT) – dokumentas, kuriame nustatyta projektų vertinimo, atrankos, finansavimo ir įgyvendinimo tvarka. PAFT 3 priede nustatyti reikalavimai, kaip pildyti paraišką (pildymo instrukcija).
- Rekomendacijos dėl projektų išlaidų atitikties ES struktūrinių fondų reikalavimams – dokumentas, kuriame pateikiami vadovaujančiosios institucijos paaiškinimai, kaip turi būti taikomi ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktai, kad vadovaujantis patikimo finansų valdymo principu būtų teisingai nurodomos ir įvertinamos iš ES struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų tinkamos finansuoti išlaidos.
- ES struktūrinių fondų lėšomis bendrai finansuojamų projektų finansavimo sąlygų aprašas (PFSA) – aprašas, kuriame nustatomos iš ES fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų finansavimo sąlygos ir metodiniai nurodymai projektų vertintojams. PFSA numatyta, kokioms veikloms gali būti skiriama finansinė parama, kokie ūkio subjektai gali į ją pretenduoti ir pan.
Bendrieji patarimai
- Įsigilinkite į pagrindinius kvietimo dokumentus ir juose keliamus reikalavimus
- Būtinai naudokitės paraiškos pildymo instrukcija (Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 3 priedas)
- Rengdami paraišką būtinai dalyvaukite patys
- Numatykite realiai įgyvendinamų veiklų ir dalyvių kiekį
- Nustatykite realius ir pagrįstus įkainius
- Įvertinkite tai, kad visus įsipareigojimus reikės įgyvendinti
- Iškilus klausimams, konsultuokitės su Agentūros ir atsakingos ministerijos darbuotojais
- Dalyvaukite Agentūros organizuojamuose paraiškų pildymo mokymuose, seminaruose, atvirų durų dienose
Jeigu paraiškų teikimo laikotarpis nėra pasibaigęs, paraiškos formą reikia parsisiųsti prisijungus prie DMS pagal konkretų kvietimą ar valstybės projektų arba regiono projektų patvirtintą sąrašą. DMS rasite parengtą paraiškos formą PDF formatu.
PDF forma palengvina pildymą
- Paraiškoje yra integruota instrukcija – pelės mygtuką nuvedus prie klaustuko ženklo, yra rodoma konkretaus punkto pildymo instrukcija.
- Pirmame puslapyje yra turinys – paspaudus ant reikiamo punkto, automatiškai patenkama į reikiamą dalį.
- Paraiškos forma pildoma nuosekliai, nes dalis informacijos automatiškai perkeliama į kitas dalis.
- Rašoma melsvos spalvos langeliuose. Rožinė spalva rodo pildymo klaidą.
- Kiekviename paraiškos puslapyje yra klaidų tikrinimo mygtukas. Tikrinamos pildymo, bet ne turinio klaidos.
- Prieš teikiant paraišką, visas klaidas reikia ištaisyti.
Kad paraišką parengti Jums būtų patogiau, parengėme specialių leidinių, kuriuose rasite naudingų praktinių patarimų:
Atmintinė pareiškėjams
Supaprastinimų atmintinė
Daugiau naudingų dokumentų rasite čia.
Išsami informacija, kurią reikia pateikti paraiškoje, nurodyta PAFT 3 priede – paraiškos pildymo instrukcijoje. Kad paraišką pildyti būtų patogiau, instrukcija išdėstyta pačioje paraiškos formoje. Nepaisant išsamios instrukcijos, paraiškose vis dėlto pasitaiko klaidų: pateikiama netiksli, nekonkreti informacija, nepakankamai išsamiai atsakoma į paraiškos klausimus. Pildant paraišką būtina atidžiai perskaityti visą instrukciją ir laikytis jos reikalavimų. Rekomenduojame atkreipti dėmesį į kai kurias paraiškos dalis, kuriose pasitaiko daugiausia netikslumų.
Paraiškos 2 dalyje „Pareiškėjo duomenys“ turi būti nurodytas tikslus paraišką teikiančio juridinio asmens pavadinimas, t. y. jis turi atitikti VĮ „Registrų centras“ duomenis. Agentūros darbuotojui, kuris vertina paraišką, labai svarbu turėti galimybę susisiekti su asmeniu, kuris prireikus galėtų suteikti papildomą informaciją apie projektą, atsakyti į iškilusius klausimus. Taigi šioje paraiškos skiltyje turėtų būti nurodytas tiesiogiai su paraiškos rengimu susijęs asmuo.
Paraiškos 3 dalyje „Informacija apie partnerį“ turi būti nurodytas tikslus projekto partnerio pavadinimas, t. y. jis turi atitikti VĮ „Registrų centras“ duomenis.
Paraiškos 4 dalies „Projekto veiklos teritorija“ 4.3 skiltyje „Projekto įgyvendinimo vieta“ būtina nurodyti, ar projekto veikla(-os) ar dalis veiklų bus įgyvendinama ne Lietuvos Respublikos teritorijoje.
Paraiškos 5 dalies „Projekto aprašymas“ 5.1 skiltyje išdėstoma problema, kurią ketinama spręsti įgyvendinant projektą, ir tos problemos sprendimo būdas, t. y. nurodomas projekto tikslas, aprašomi uždaviniai, kuriuos būtina įgyvendinti siekiant projekto tikslo, veiklos, kurios padės pasiekti projekto tikslus, bei laukiami projekto rezultatai. Nurodoma, kaip projektas prisidės prie tikslinės grupės situacijos pagerinimo. 5.3 skiltyje pateikiamas argumentuotas paaiškinimas, kodėl pasirinkti būtent tokie projekto partneriai ar partneris.
Rengiant paraišką labai svarbu išanalizuoti ir nustatyti galimą projekto įgyvendinimo riziką. Laiku nustačius preliminarią riziką, galima atitinkamai jai pasiruošti arba tos rizikos išvengti, sušvelninti galimas pasekmes. 5.4 skiltyje iš pateikto sąrašo reikėtų pasirinkti galimas projekto rizikas. Jei rizikų sąraše nebūtų reikiamos rizikos pavadinimo, reikėtų pasirinkti „Kita rizika“, įvardyti riziką ir aprašyti galimą jos poveikį, valdymo priemones bei reikiamus išteklius.
Paraiškos 6 dalis „Projekto loginis pagrindimas“ yra viena iš svarbiausių paraiškos dalių. Jei projekto loginė schema bus sudaryta kokybiškai, tikėtina, jog veiklos vyks sklandžiai, nereikės keisti projekto sutarties, laiku bus pasiekti planuoti rezultatai. Plačiau apie tai skaitykite čia.
Tai – viena iš svarbiausių paraiškos dalių. Sudarę kokybišką projekto loginę schemą, veiklas įgyvendinsite sklandžiai, išvengsite dažnų projekto sutarties keitimų, laiku pasieksite suplanuotus rezultatus.
Tikslas
Paraiškos 5.1 dalyje reikėtų aprašyti aktualią problemą, kurią ketinate spręsti įgyvendindami projektą, o jos aktualumą pagrįsti tyrimų duomenimis. Esminis loginio pagrindimo schemos elementas - aiškus projekto tikslas. Formuluodami projekto tikslą turėtumėte atsakyti į klausimą: ko siekiate įgyvendindami projektą. Tikslas turėtų būti tiesiogiai susijęs su aprašyta aktualia problema. Kitaip tariant, turėtų būti aišku, jog pasiekus tikslą problema bus išspręsta. Tikslas gali būti tik vienas. Jis turi atitikti projektų finansavimo sąlygų aprašo, pagal kurį ketinama teikti paraišką, veiksmų programos priemonės tikslus arba prisidėti prie jų įgyvendinimo.
Uždaviniai
Kai jau įvardysite projekto tikslą, turėtumėte nuspręsti, kaip jo sieksite ir suformuluoti projekto uždavinius. Kiekvienas uždavinys turėtų atsakyti į klausimą, ką reikia padaryti, kad būtų pasiektas tikslas. Galite numatyti nuo 1 iki 5 uždavinių. Susijusius uždavinius rekomenduojame sujungti į vieną, kad projekto loginė schema nebūtų per daug sudėtinga. Projekto uždaviniai turi prisidėti prie bent vienos projektų finansavimo sąlygų apraše nurodytos remiamos priemonės veiklos srities arba veiklos įgyvendinimo.
Veiklos
Kai jau yra aiškūs projekto uždaviniai, galima planuoti veiklas. Veikla - tai konkretūs veiksmai, kurių būtina imtis, norint įgyvendinti projekto uždavinius ir pasiekti tikslą. Rekomenduojame susijusias veiklas sujungti į vieną, kad projekto loginė schema būtų paprasta. Turėtumėte argumentuoti, kodėl veikla yra būtina siekiant konkretaus projekto uždavinio, taip pat aprašyti veiklos įgyvendinimo procesą: kada bus įgyvendinama, kas ją įgyvendins.
Rezultatai arba rodikliai
Kiekviena projekto veikla turi turėti aiškų, apčiuopiamą, kiekybiškai išmatuojamą veiklos rezultatą - fizinį rodiklį. Fiziniu veiklos įgyvendinimo rodikliu laikomas konkretus planuojamas produktas ar veiksmas (pvz., mokymai, paroda ir pan.). Įgyvendinus vieną veiklą gali būti pasiekti vienas arba daugiau fizinių rodiklių. Fizinio rodiklio pavadinimas turi atspindėti veiklos rezultatą. Kiekvienas fizinis rodiklis turi turėti mato vienetą. Jei siekiant konkretaus fizinio rodiklio veikla ar dalis veiklos vykdoma ne ES teritorijoje, turėtų būti numatyti atskiri tos veiklos dalies fiziniai rodikliai. Paraiškoje pagrindžiama, kodėl planuojamas pasiekti fizinis rodiklis yra būtinas siekiant projekto tikslo, ir aprašomi veiksmai, kaip to rodiklio bus siekiama.
Paraiškos 7 dalyje „Projekto biudžetas“ nurodomos projekto tinkamos finansuoti išlaidos. Pagal kiekvieną projekto fizinį rodiklį nurodoma tinkamų finansuoti išlaidų suma ir pateikiamas išlaidų pagrindimas (skaičiavimai, nuorodos į dokumentus, kuriais remiantis nustatytos išlaidos, ir kt.). Taip pat prie fizinio rodiklio pažymima, ar jį įgyvendinant bus vykdoma veikla už Europos Sąjungos ribų.
Jeigu įgyvendinant projekto fizinį rodiklį numatoma vykdyti skirtingus (pagal trukmę, dalyvių tikslinę grupę) mokymus, prie projekto biudžete numatyto (t. y. pirmojo lygio) fizinio rodiklio gali būti pridedamos patikslinančios eilutės (t. y. antrojo lygio rodikliai).
Projekto fizinių rodiklių išlaidų nustatymas ir pagrindimas priklauso nuo išlaidų tipo. Vienas rodiklis gali būti susijęs su skirtingų tipų išlaidomis. Lentelėje pateikiama informacija apie ESF projektuose dažniausiai pasitaikančius išlaidų tipus.
Plačiau apie paraiškos 7 dalies „Projekto biudžetas“ pildymą skaitykite čia .
Paraiškos 8 dalyje „Projekto veiklų įgyvendinimo grafikas“ pagrindžiama, kodėl veikloms įgyvendinti reikalingas nurodytas laikotarpis. Atkreiptinas dėmesys, kad į veiklos įgyvendinimo laiką įskaičiuojamas laikas, skirtas viešųjų pirkimų procedūroms vykdyti.
Paraiškos 9 dalyje „Informacija apie vykdomus ir įvykdytus pirkimus iki paraiškos pateikimo“ pateikiama informacija apie iki paraiškos pateikimo datos pradėtas arba baigtas projekte numatytų pirkimų procedūras. Jei pirkimų procedūros baigtos – kartu su paraiška pateikiamos pirkimų procedūrų dokumentų kopijos.
Paraiškos 13 dalyje „Stebėsenos rodikliai“ nurodoma ne tik siekiama rezultato ar produkto stebėsenos rodiklio reikšmė ir jos pasiekimo laikas, bet ir pateikiamas paaiškinimas apie tai, kuriuos fizinius rodiklius pasiekus bus pasiekta stebėsenos rodiklio reikšmė, t.y. aprašoma fizinių ir stebėsenos rodiklių sąsają. Minimalios stebėsenos rodiklių reikšmės bei jų pasiekimo laikas nurodytas projektų finansavimo sąlygų apraše.
Paraiškos 15 dalyje „Informavimas apie projektą“ aprašomos įgyvendinamo projekto viešinimo priemonės. Privalomos viešinimo priemonės nurodytos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 37 skirsnio 450.1, 450.2 ir 450.6 punktuose. Galimos ir kitos informavimo apie projektą priemonės, jei jos numatytos projektų finansavimo sąlygų apraše.
Paraiškos 20 dalyje „Paraiškos priedų sąrašas“ įrašomi visi priedai, kuriuos būtina pateikti pagal projektų finansavimo sąlygų aprašą. Būtina pateikti užpildytą „Klausimynas apie pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tinkamumą finansuoti iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir (arba) Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų“. Jei paraišką pasirašo ne pareiškėjo institucijos atstovas, o jo įgaliotas asmuo, pateikiama įgaliojimo kopija. Jei paraiška teikiama kartu su partneriais, pateikiamos originalios partnerių deklaracijos. Šioje dalyje taip pat nurodomi visi išlaidas pagrindžiantys bei kiti su paraiška susiję dokumentai.
Kiekvienas fizinis rodiklis turi būti susijęs su konkrečia biudžeto išlaidų kategorija. Jei įgyvendinant veiklą patiriamos išlaidos iš skirtingų biudžeto kategorijų, numatomi atskiri fiziniai rodikliai pagal kiekvieną kategoriją.
Išlaidų kategorija |
Tinkamos išlaidos |
Pastabos |
Žemė |
|
ESF projektuose dažniausiai negalimos šios kategorijos išlaidos |
Nekilnojamasis turtas |
|
ESF projektuose dažniausiai negalimos šios kategorijos išlaidos |
Statyba, rekonstravimas, remontas ir kiti darbai |
|
Projektų finansavimo sąlygų aprašuose nustatomi apribojimai, kokią projekto išlaidų dalį gali sudaryti šios kategorijos išlaidos.
|
Įranga, įrenginiai ir kitas turtas |
|
Projekto įgyvendinimo laikotarpiu įsigytas ilgalaikis turtas turi būti apdraustas. ESF projektuose turto draudimo išlaidos priskiriamos netiesioginėms projekto išlaidoms. |
Projekto vykdymas |
|
Projekto veiklose dalyvaujančių asmenų darbo užmokesčio išlaidos dažniausiai galimos tik iš projekto vykdytojo ar partnerio nuosavo įnašo.
Biudžetinių įstaigų ilgalaikio turto nusidėvėjimo išlaidos galimos tik iš vykdytojo ar partnerio nuosavo įnašo.
|
Informavimas apie projektą |
Privalomų ir kitų viešinimo priemonių (jeigu jos numatytos projekto finansavimo sąlygų apraše) įgyvendinimo išlaidos. Privalomos viešinimo priemonės:
|
Neprivalomų viešinimo priemonių įgyvendinimo išlaidos yra tinkamos, jeigu tai numatyta projektų finansavimo sąlygų apraše. |
Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą |
Dažniausiai ESF projektuose šioje kategorijoje deklaruojamos netiesioginės projekto išlaidos. Netiesioginės projekto išlaidos:
|
Projektų finansavimo sąlygų apraše nurodoma, kaip skaičiuojamos šios kategorijos išlaidos. Dažniausiai jos nustatomos pagal PAFT 10 priedą. |
PASTABA. Rodiklis gali būti priskirtas tik vienai kategorijai.
Paraiškos 7 dalyje „Projekto biudžetas“ nurodomos projekto tinkamos finansuoti išlaidos. Pagal kiekvieną projekto fizinį rodiklį nurodoma tinkamų finansuoti išlaidų suma ir pateikiamas išlaidų pagrindimas (skaičiavimai, nuorodos į dokumentus, kuriais remiantis nustatytos išlaidos, ir kt.). Taip pat prie fizinio rodiklio pažymima, ar jį įgyvendinant bus vykdoma veikla už Europos Sąjungos ribų.
Jeigu įgyvendinant projekto fizinį rodiklį numatoma vykdyti skirtingus (pagal trukmę, dalyvių tikslinę grupę) mokymus, prie projekto biudžete numatyto (t. y. pirmojo lygio) fizinio rodiklio gali būti pridedamos patikslinančios eilutės (t. y. antrojo lygio rodikliai).
Projekto fizinių rodiklių išlaidų nustatymas ir pagrindimas priklauso nuo išlaidų tipo. Vienas rodiklis gali būti susijęs su skirtingų tipų išlaidomis. Lentelėje pateikiama informacija apie ESF projektuose dažniausiai pasitaikančius išlaidų tipus.
Išlaidų tipas |
Išlaidų pagrindimas |
Pastabos |
Paprastojo remonto darbai |
Išlaidos nustatomos ir pagrindžiamos remiantis informacija, esančia išlaidas pagrindžiančiuose dokumentuose. Šie dokumentai pateikiami paraiškos prieduose. Galimi išlaidas pagrindžiantys dokumentai
arba
|
Jeigu yra pasirašyta sutartis, išlaidos pagrindžiamos pateikiant sutartį ir kitus dokumentus, kuriuose nurodyta kaina.
Atkreipiame dėmesį, kad Agentūros svetainėje skiltyje „Dokumentai“ skelbiamos rinkos kainų apžvalgos, kuriomis galima naudotis pagrindžiant išlaidas.
Pagrindžiant prekių ir paslaugų išlaidas galima naudotis viešai prieinama informacija (pvz., interneto svetainėse), vykdytojo ankstesnių projektų duomenimis.
|
Prekės ir susijusios išlaidos, paslaugos |
Išlaidos nustatomos ir pagrindžiamos remiantis informacija, esančia kainas pagrindžiančiuose dokumentuose: komerciniuose pasiūlymuose, kainų apklausos suvestinėse ir kt. Kainas pagrindžiantys dokumentai pateikiami paraiškos prieduose. |
|
Projektą vykdančio personalo ir projekto veiklose dalyvaujančių asmenų darbo užmokesčio išlaidos |
|
Tinkamomis finansuoti darbo užmokesčio (apskaičiuoto darbo užmokesčio ir su darbo santykiais susijusių darbdavio įsipareigojimų) išlaidomis laikoma tik ta išlaidų dalis, kuri yra tiesiogiai susijusi su vykdomu projektu ir yra apskaičiuota ir išmokėta už darbo laiką, dirbtą įgyvendinant projektą.
Projekto veiklose dalyvaujančių asmenų darbo užmokesčio išlaidos (išmokėtos projekto vykdytojo, partnerio ar trečiųjų šalių), dažniausiai tinkamos finansuoti tik kaip projekto vykdytojo ar partnerio nuosavo įnašo dalis. Netinkamos finansuoti projekto veiklose dalyvaujančių asmenų darbo užmokesčio išlaidos:
|
Kelionės ir komandiruotės |
Pagrindžiant išlaidas nurodomas preliminarus planuojamų komandiruočių skaičius, vieta (jeigu įmanoma), trukmė ir paskirtis, pagrindžiamas komandiruočių poreikis, pateikiami komandiruočių išlaidų skaičiavimai. |
Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos projektą vykdančių ir (ar) projekto veiklose dalyvaujančių asmenų su projekto įgyvendinimu susijusių komandiruočių išlaidos (kelionių, gyvenamojo ploto nuomos, dienpinigių išlaidos ir kt.). |
Išmokos projekto veiklose dalyvaujantiems asmenims |
Pagrindžiant išlaidas nurodomas išlaidų poreikis, išmokas gaunančių asmenų skaičius, išmokų dydžiai, pateikiami išlaidų skaičiavimai. |
Tinkamomis finansuoti gali būti pripažįstamos projekto veiklose dalyvaujantiems asmenims projekto vykdytojo, partnerių ar trečiųjų šalių išmokamos išmokos (stipendijų išmokos, darbo vietų steigimo subsidijavimo išmokos, išmokos profesinei reabilitacijai ir kt.). |
Pastaba. Išsamesnė informacija apie išlaidų tipus pateikta Rekomendacijų dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams 11 skyriuje
Jeigu projektų finansavimo sąlygų aprašuose numatyta, darbo užmokesčio, kelionių ir komandiruočių, išmokų projekto veiklose dalyvaujantiems asmenims išlaidos gali būti apmokamos taikant supaprastintą išlaidų apmokėjimo būdą (fiksuotuosius įkainius, fiksuotąsias sumas). Tokiu atveju skaičiuojant išlaidas naudojami teisės aktuose ar tyrimuose nustatyti dydžiai. Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžius apibrėžiančius dokumentus galima rasti čia. Kokios projekto išlaidos apmokamos taikant supaprastintą išlaidų apmokėjimo būdą ir dokumentai, apibrėžiantys šias išlaidas, nurodomi konkrečiame PFSA.
Septintoje paraiškos dalyje „Projekto biudžetas“ taip pat nurodomos 6 ir 7 biudžeto kategorijų išlaidų sumos, pateikiamas šių išlaidų pagrindimas. Šių kategorijų išlaidos nėra priskiriamos fiziniams rodikliams. Išsamesnė informacija apie 6 ir 7 biudžeto išlaidų kategorijas pateikta lentelėje.
Išlaidų kategorija |
Tinkamos išlaidos |
Pastabos |
6. Informavimas apie projektą |
Projekto viešinimo išlaidos:
|
Projektų finansavimo sąlygų apraše nurodoma, kokių projekto viešinimo priemonių išlaidos yra tinkamos finansuoti. |
7. Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą |
Dažniausiai ESF projektuose šioje kategorijoje deklaruojamos netiesioginės projekto išlaidos. Netiesioginės projekto išlaidos:
|
Projektų finansavimo sąlygų aprašuose nurodoma, kaip nustatomos šios kategorijos išlaidos.
|
Išsamesnė informacija apie 6 ir 7 kategorijų išlaidų pagrindimą pateikiama lentelėje.
Biudžeto kategorija |
Išlaidų pagrindimas |
Pastabos |
6. Informavimas apie projektą |
Galimi išlaidų tipai: prekės, paslaugos, darbo užmokestis, kelionės ir komandiruotės. Išlaidos pagrindžiamos, laikantis reikalavimų, taikomų atskiriems išlaidų tipams.
|
Projektuose visuomet įgyvendinamos privalomos viešinimo priemonės. Kitos viešinimo priemonės gali būti įgyvendinamos ir finansuojamos, jeigu tai numatyta Projektų finansavimo sąlygų apraše. |
7. Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą |
Jeigu išlaidos nustatomos taikant standartinę ar kitą fiksuotąją normą, išlaidų pagrįsti nereikia, pakanka nurodyti, kad jos apskaičiuotos taikant tam tikrą fiksuotąją normą. Išimtis yra atvejis, kai išlaidos nustatomos taikant standartinę fiksuotąją normą ir didžiąją projekto tiesioginių (1-6 kategorijų) išlaidų dalį (daugiau kaip 90 proc.) sudaro prekių, paslaugų ar darbų pirkimų išlaidos. Tokiu atveju netiesioginių išlaidų pagrindimas priklauso nuo išlaidų tipo ir jos pagrindžiamos, laikantis reikalavimų, taikomų atskiriems išlaidų tipams. |
ESF projektuose dažniausiai šioje kategorijoje deklaruojamos netiesioginės projekto išlaidos, nustatytos taikant standartinę fiksuotąją normą pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 10 priedo 3 punktą. |
Netiesioginių išlaidų skaičiavimas, taikant standartinę fiksuotąją normą
Norint apskaičiuoti netiesiogines projekto išlaidas, reikia nustatyti:
- bendrą projekto tinkamų finansuoti išlaidų sumą (projekto vertę);
- kryžminio finansavimo (1–3 biudžeto kategorijų) išlaidų sumą;
- projekto veiklų rangos išlaidų sumą;
- kokią tiesioginių išlaidų, be kryžminio finansavimo, dalį (t. y. kokią 4–6 biudžeto kategorijų išlaidų dalį) sudaro rangos išlaidos.
Projekto veiklų rangos išlaidomis laikoma
- Išlaidos tų veiklų, kurias visiškai įgyvendina ne pats projekto vykdytojas, o paslaugų teikėjai, prekių tiekėjai ar rangovai. Pvz., renginio organizavimo išlaidos gali būti priskirtos rangos išlaidoms, kai projekto vykdytojas ar partneris įsigyja visą paslaugų paketą, t. y. už dalyvių kvietimą, registravimą, programos rengimą, renginio patalpas, dalyvių maitinimą ir pan. yra atsakingi tiekėjai.
- Žemės, nekilnojamojo turto, statybos, rekonstravimo, remonto ir kitų darbų, taip pat įrangos, įrenginių ir kito ilgalaikio turto įsigijimo išlaidos.
Projekto veiklų rangos išlaidomis nelaikoma
- Darbo užmokesčio išlaidos.
- Išlaidos tų veiklų, kurias visiškai arba dalinai įgyvendina pats projekto vykdytojas, o ne paslaugų teikėjai, prekių tiekėjai ar rangovai. Pavyzdžiui, renginio organizavimo išlaidos nebus priskirtos rangos išlaidoms, kai už renginio organizavimą, dalyvių kvietimą, registravimą, programos rengimą, atskirų pirkimų (renginio patalpų nuomos, dalyvių maitinimo ir pan.) vykdymą ir kitas organizacines veiklas yra atsakingas pats projekto vykdytojas ar partneris.
- Išlaidos, nustatytos taikant fiksuotuosius įkainius arba fiksuotąsias sumas.
Kaip apskaičiuojamos netiesioginės išlaidos
- PAFT 10 priedo 3 punkto lentelėje nustatomas projekto standartinės fiksuotosios normos dydis, atsižvelgiant į projekto tiesioginių išlaidų (be kryžminio finansavimo), t. y. 4–6 kategorijų išlaidų sumą ir veiklų rangos išlaidų dalį (procentais).
- Apskaičiuojama netiesioginių išlaidų suma: projekto tiesioginių išlaidų (be kryžminio finansavimo) suma dauginama iš fiksuotosios normos ir dalijama iš 100.
- Sudėjus visas tiesiogines ir netiesiogines išlaidas būtina patikrinti, ar pagal bendrą projekto išlaidų sumą gali būti taikoma pasirinkta fiksuotoji norma. Jeigu bendrai projekto išlaidų sumai negali būti taikomas nustatytas fiksuotosios normos dydis, jis turi būti mažinamas.
Svarbu!
- Jeigu išlaidos skaičiuojamos (nustatomos) remiantis paraiškos prieduose pateikta informacija, paraiškos dalyje „Projekto biudžetas“ fizinio rodiklio išlaidų pagrindimo stulpelyje būtina įvardyti konkretų priedą, kuriame yra reikalinga informacija. Būtina užtikrinti priedų atsekamumą ir pagrįstumą.
- Jei grindžiant išlaidas pateikiami keli tiekėjų pasiūlymai arba kainų suvestinė, planuojant išlaidas galima vadovautis vidutine pateiktų pasiūlymų kaina arba mažiausia kaina.
- Jei išlaidos nustatomos remiantis fiksuotaisiais įkainiais ir (arba) skaičiuojamos kintamais dydžiais (valandomis, mėnesiais, kilometrais ar pan.), pvz., kelionių, darbo užmokesčio išlaidos ir kt., rekomenduojame grindžiant išlaidas nurodyti išsamius aritmetinius veiksmus, kuriuos atlikus gaunama planuojamų išlaidų suma.
- Projekte negalima numatyti prekių, paslaugų ar darbų įsigijimo iš projekto vykdytojo arba partnerio.
- Išlaidos, anksčiau finansuotos (apmokėtos) iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (arba) savivaldybės, ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir kurioms apmokėti skyrus ES struktūrinių fondų lėšų jos būtų pripažintos tinkamomis finansuoti ir (arba) apmokėtos daugiau nei vieną kartą, yra netinkamos.
Daugiau informacijos apie išlaidų tinkamumą ir pagrindimą galima rasti Rekomendacijose dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams (www.esinvesticijos.lt svetainėje).